28 maj 2008

Fredrik Härén

5/28/2008

Kommentarer: 44

- eller konsten att säga mycket om ingenting och vara dryg under tiden

Jag började att förakta Fredrik Härén när jag såg hans tal på ”kunskapens dag”, ett ”event” som sändes på Svt 24. Jag var nog en av de få som såg det direkt på tvn (kanalen slog i måndags tittarrekord med 6 registrerade), det har sedan dess spridits på YouTube som en avbild av den nya frälsaren.

Det han gör egentligen är att han skäller ut en grupp medelålders män och kvinnor för att de inte känner till namnen på asiatiska företag, kändisar och politiker – något som asiaterna gör, och använder klatschiga slagord som ”skämmes tammefan”. Han försöker understryka hur ”insnöade” vi i västvärlden är genom att belysa fenomen som bilkaraoke (som han antyder inte finns i Sverige, men som dock funnits i min barndomsstad Örebro sedan 2006, upptäckte den själv på fyllan i en taxi, the horror) och att om man googlar på ”Bollywood” så frågar de ”menar du Hollywood” (testa själv).

Och så vidare. Hans poäng är att vi i västvärlden har problem för att Asien är på gång, något mer belästa och trevligare folk som Ola Wong har påpekat ganska länge. Det har jag inget emot, fast än det onekligen är Statskunskap 1.0 att säga att Asien kommer ta över världen inom några decennier, (de har en lång väg att gå som vi ofta underskattar just för att visa oss lite "med"). Vidare verkar han inte ha en så komplex insyn i Kina då han ser medelkinesen som en hungrig ingenjör/entrepenör (vilka visserligen de har många av) istället för vad han/hon egentligen är; en människa som enträget jobbar 12-timmarspass med obetald övertid, sover i sovsalar och träffar sina barn en eller två gånger per år, beroende på om man kan eller lyckas ta sig hem på det kinesiska nyåret. Att föreslå att vi ska skära ner på vår fritid och våra löner drastiskt för att gynna ekonomin är dock inte lika populärt att hålla föredrag om.

Men det är inte min poäng. Poängen är att han är sådan skitstövel att man ibland inte vet om han är seriös eller inte. ”Som jag då, som tycker om kreativitääät”… Poängen är att han med en bakgrund som IT-entrepenör och ca ett års boende i Kina (siffran osäker, det står alltid bara att han flyttade dit, men han är ständigt i Sverige) utvinner stora summor pengar för att säga absolut ingenting, och detta med en drös påhittade siffror. (2,7 miljoner träffar för ”Hats för dogs”? Vilket google använder mannen?)

Jag unnar folk att tjäna pengar (28 000 – 50 000 per föredrag för Fredrik), och jag tror inte till skillnad från vissa andra att alla människor med powerpoint-presentationer är värdelösa, det är bara att han gör det på ett så uppenbart och skrytigt sätt. Bla. benämner han sig som ”Årets talare 2006/2007”, men inte lika ofta var det kommer från. Sanningen är att det är en organisation, ”EventAkademin” [sic], som egentligen är mest en person, ”eventkonsulten” Håkan Sterner. Att priset har det ganska oglamorösa namnet ”Narrepriset” omnämns heller inte så ofta. Hans andra gloria är ett ”hedersomnämnande” av Postens småföretagartidning från 2004.

Vidare är poängen att han har förmågan att säga självklara saker (som att det är billigare att producera saker i länder med lägre reallöner) och få det att verka som det är intressant och givande. Som att benämna att det som var science fiction för 50 år sedan är realitet idag (ungefär som att robotar var omöjliga drömmar, och inte exakt det de trodde skulle kunna vara verklighet om 50 år). Eller att oljemagnater bygger skyskrapor som tecken på sitt välstånd . Eller att det finns många elmopeder i Peking. Eller att han använder det eget uppfunna ordet ”nyskap”, (en kombination av nytänkande och kunskap, juck). Allt med dumdryg ironi. Poängen är att han lika gärna skulle kunna visa häftiga bilder på maskiner och spela cool musik till – det är en sorts underhållning förklädd som utbildning.

Självklart behöver vi utveckla samhället. Men har vi sådana som Fredrik Härén som lärare är vi körda.

Edit: Nu finns det en del två om idén som drog och andra misstolkningar om entrepenörskap här.

Läs gärna mer om: , , , , , ,

44 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, alla kan ju inte gilla alla. Jag tycker att Fredrik onekligen hade ett par mycket bra poänger, bland annat när det gäller Sveriges tro att vi är så bra att vi inte behöver utvecklas. Bankexemplen tål att tänka på. Om man törs...

15 juni 2008 13.51
Anders Utbult sa...

Haha, menar du bank över telefon eller? Återigen en grej han inte har efterforskat. Jag har bank via telefon på SEB, men väljer att ta det via internet istället.

För övrigt gick har väl det tjatats om i tio år hur vi ska gå över från industrisamhälle till servicesamhälle (vilket vi gör) och därför måste underlätta för entrepenörerna och småföretagarna? (Tex. sänka fastighetsskatterna?)

15 juni 2008 20.45
Anonym sa...

Mycket bra skrivet. Min erfarenhet är att vi svenskar är väldigt duktiga,innovativa,smarta,vågar reagera. (Det är ingen slump att vi utvecklar så mycket) Det är bra om de som inte håller med (tex Fredrik) flyttar till sina drömländer och stannar kvar där. De behöver inte heller komma tillbaka efter karriären då de vill ha en bra åldringsvård. Den produkt jag arbetar med är absolut toppklass i världen fast jag inte vet namnet på en massa utländska ledare. Jag är stolt att jag är svensk och kommer att fortsätta se till att vi kommer vara i topp :-)

15 juni 2008 22.21
Anders Utbult sa...

Jag tycker personligen inte Sverige är perfekt, och som statsvetenskapstudent uppskattar jag förstås att folk vet om tex. vem Hu Jintao är. Det är inte det jag menar med texten.

Det jag menar är att Fredrik Härén inte säger någonting. Man tror att man har fått någon sorts information, men det har man inte. Vi får veta att internet finns, att asien expanderar osv. som om det vore nyheter. Vad ska vi göra åt det? Bygga skyskrapor? (Referensen funkar bara om man sett klippen).

Har märkt en rejäl besökarökning på denna sida efter att Fredrik blivit sommarpratare. Ska bli intressant om han tillför någon substans där, eller sätter sig och spottar innovationsfloskler från början...

För övrigt är det ett "gick" för mkt i mitt förra inlägg.

15 juni 2008 22.57
Stefan sa...

Verkar som ingen har förstått syftet med föreläsningen och hakar upp sig på person och en bra underhållning som en föreläsning ska vara. Underbart med framgångsrika människor som ser och uppskattar möjligheter, men stackars de som orkar haka upp sig på sådana....

//Stefan

16 juni 2008 20.17
Anders Utbult sa...

Men det är ju det jag säger - det är underhållning. Som en dryg ståuppkomiker, fast utan stora delar av komiken.
Om inte syftet är att säga ingenting och få betalt för det - vad är det då?
Förklara gärna med substans, ingen tom "för att väcka välfärdssamhället"-klyscha tack.

17 juni 2008 01.27
Lars Blixt sa...

Även om Fredrik har luckor i sitt resonemang, tycker jag att han har vissa poänger som många svenskar blundar för.

Det enda skälet till att vi även i fortsättningen ska ha en hög levnadsstandard är att vi kan göra tjänster och produkter som går att sälja för ett högt värde relaterat den insats som vi gör. Att Sverige ligger högt upp idag när det gäller BNP per capita behöver inte betyda att vi gör det om 10-20 år. På 1920-talet låg Uruguay högt upp på världens välfärslista men de gör det inte längre. Saker och ting förändras inget är statistikt. Vi måste ständigt utveckla oss om vi vill fortsätta att ligga i topp. Det var det som var huvudpoängen enligt min mening.

19 juni 2008 13.55
Sanna sa...

Oj. Du låter påläst och klipsk, men du har tydligen helt lyckats undgå poängen med Fredrik Häréns föredrag. Lyssna på dagens "Sommar" i P1 (går att ladda ned från sr.se). Jag hoppas att du efter det programmet kan uppskatta talarkonst när den är som bäst.

25 juni 2008 15.24
Ludvig sa...

Lyssnade på Härén på Sommar i P1 och det var ett synnerligen uselt sommarprogram. Jag orkade knappt lyssna klart. Smetigt och kvasifilosofiskt till tusen. Lättköpta och osanna poänger byggda på skensamband, gamla sanningar presenterade som insiktsfulla nyheter. Gräsligt.

Jag kände inte till honom sedan tidigare, så det var en ny och ointressant bekantskap.

Värre än Sturmark!

25 juni 2008 17.16
Anne Marie Tålig sa...

Jag instämmer till 200 % med din uppfattning om Fredrik Härén.Jag hade lyckligtvis aldrig hört talas om honom förrän i dagens sommarprogram. Att jämföra sig med Astrid Lindgren, ja det kallar jag grandios självuppfattning. Pinsamt att vara så nöjd med sin egen person när motsatsen är så uppenbar för oss andra.

25 juni 2008 21.17
Memnok sa...

Jag tror du missar en viktig sak. Kolla på publiken och tänk målgrupp. Är det pålästa statsvetenskapliga studenter han talar till?
Föreläsningen hålls inte för mtv-generationen som trots allt har lite koll på omvärlden, eller åtminstonde den amerikanska delen av den, utan för över-medelålders människor. Samma människor som beslutatde om FRA-Lagen eftersom den bara bevakar trafik som går över Sveriges gränser så den berör ju inte Medelsvensson....
Samma människor som först idag beslutar om att byta ut programvaran som ett semisvenskt bolag på tre bokstäver använder i sin konstruktion. (Tillverkaren slutade uppdatera programvaran 1996...)
Så det Fredrik gör är att anpassa budskapet efter målgruppen, han vill väcka de sover. Enligt min mening behövs det fort för jag jobbar med konsekvenserna varje dag.

Eller menar du att Sveriges politiker är pålästa, uppdaterade kunniga och på något sätt bättre än vi vanliga dödliga, statsvetenskapliga studenter inräknat? ;-)

25 juni 2008 22.40
Sven Henrik sa...

Jag tycker han är kanonbra. Hur ofta tycker så här många att politik är kul?
Allt tack vare Fredrik Härén

26 juni 2008 21.50
Anonym sa...

Nu får ni kamma er!!!

Fredrik pratar into om bank på telefon...det hade jag oxå redan på 1900-talet. Han talar om att föra över pengar DIREKT till någon annan vi mobiltelefon!!!

Astrid Lindgren...Fredrik jämnför sig inte med Astrid. Fredrik har ambitioner (hallå vet ni vad det är???) att bli översatt till lika många språk som Astrid (typ 100) men han inser oxå att dit är det lång även att det kanske finns 5000 språk på jorden.

Tycker oxå att Fredrik är mycket underhållande...och han verkar ju röra vid vissa ömtåliga områden.

Jobbar själv dagligen med Asien och förstår precis vad han menar...både länder och personer i "öst" har ambitioner. Dessa ambitioner kan bara uppfyllas genom att "väst" till viss del tappar positioner. Det kan väl kännas lite jobbigt antar jag.

27 juni 2008 09.30
Sven Henrik sa...

På vilket sätt menar du att ambitionerna bar kan uppfyllas om positioner tappas i väst? Är de på väg att tappas, eller måste vi slappa till oss mer för det?

27 juni 2008 11.18
Maria Vosa sa...

Hade bara stött på mannen som ett youtube-klipp innan, som varken imponerade eller irriterade - mest likgiltig reaktion på truismerna. Men efter att ha lyssnat igenom Sommar-programmet började jag undra om det var ett skämt. Lite som Killinggängets Nilegård. Går människor på sånt här efter 1990? Blir de verkligen impade av "jag blev utvald att delta i en meditationskurs med den briljante buddistmunken XX och fick en helt ny syn på livet"!?

Jag ber till alla makter att vi slipper hans 80.000 ord långa roman som kom till honom i en dröm och som han skrev ihop på ytterligare en lyxsemester.

Har ni nånsin hört "livscoachen" i P3:s humorprogram Mammas Nya Kille? På pricken Härén!!!! Måste vara influerat av honom - jättekul.

2 juli 2008 13.57
Erik Blomqvist sa...

Jag undrar som så: Är inte Fredriks halvdolda poäng i hans tal på Kunskapens dag att någon ska ifrågasätta honom och information? Han spottar ur sig en hel del och han måste veta om att allt går att ta reda på i efterhand.
Han byter plats på Indiens premiärminister och president. Han kallar Li Ning för Ni Ling. Han hostar ur sig felaktiga Google-fakta. Hans NBA-siffror är verkligen ute och cyklar och allt snack om skyskrapor visar på felaktiga siffror om vart annat.
Jag tror inte att han är lat, som inte orkar fixa fram ordentliga fakta. Han inväntar antagligen bara att någon ska ifrågasätta honom och hans "fakta", men ingen gör det. Jag vill inte säga att det är typiskt svenskt att inte ifrågasätta på det här sättet, men det är det.

2 juli 2008 18.38
Sven Henrik sa...

Vad vill han säga med sina falska siffror då?
Han kanske bara vill röra om i debattgrytan.
Maria Vosa, finner du ingen mening att ta till dig det han säger bara för att det presenteras i en entertainment-costume? Snälla berätta om det är skadligt att ta till sig, och fundera över hans kvasifilosofiska resonemang! (i sommarpratet)

2 juli 2008 21.47
Ålen sa...

Neg neg neg. Är det allt ni kan åstakomma? Jag tycker Fredrik Härén är en väldigt inspirerande person. Jag tycker nämligen att det går fint att inspireras av någon även om han råkar säga 仁林 istället för 李寧 eller trasslar till det med siffror. Andemeningen går ju fram utmärkt ändå. Jag menar det är ju inte så att han har fundamentalt fel i något resonemang. Men hur som helst så kan väl ni belackare ställa er upp på en scen och dra rätt fakta så får vi se om det blir intressant?

9 juli 2008 13.50
Sami Korpela sa...

Jag tycker också Fredrik är väldigt bra på att inspirera. Han har en poäng, han för in en del komik, gör den underhållande och han får då en väldigt bra föreläsning. Detta jämfört med väldigt många andra som kan mycket men inte kan förmedla det, men som du verkar bli inspirerad av.
Väldigt många saker på din blogg stämmer inte ett exempel är "hat for dogs", söker man på hat for dogs (som han säger i sin föreläsning) så får man 1.62 miljoner träffar, det är alltså "bara" en siffra som blir fel.
Jag skulle vilja ha fler bra, inspirerade, föreläsare som Fredrik!

14 juli 2008 03.41
Anonym sa...

Jag tycker det är intressant att alla som är så petnoga med detaljerna inte känner till att antalet träffar på google VARIERAR när google traverserar nätet och uppdaterar sin databas. Detta sker kontinuerligt, så antal träffar på google är irrelevant. Jag följde samma söksträng (din länk i texten) 3 gånger vid tre olika tidpunkter på dygnet. jag fick 2 710 000, 304 000, 308 000.
I övriga tabbar som han gör tror jag att han bara är lite vilsen, men lyckas ändå få fram andemeningen i sitt tal. Ta bara mopedtabben som exempel (bensin eller el moped???)

Men han inspirerar... det är huvudsaken, för om vi ska vara ärliga så ser omvärlden oss svenskar som "får". Vi säger inte ens ifrån när vi berövas på vår frihet och integritet från alla nya eu lagar (vi känner inte ens till dem).

Och ja, jag är snart klar med mina studier i civ. datateknik. Jag ska säga er, det är inte lätt att hitta arbetsuppgifter inom programmering när indierna kan hacka samma kod för 25-30 kr/timme (deras lön har ökat, detta är ungefärliga siffror, jag vet att ni som hänger här är petnoga så jag nämner det redan nu)

14 juli 2008 14.49
Anonym sa...

Det kan även vara kul för er att veta att google har olika databaser för olika länder. Alla hemsidor hittas inte från alla länder. Om ni letar efter någonting i tyskland rekommenderas att använda tyska google. osv...

Det sker på detta sätt en censur som ni detaljfanatiker aldrig har tänkt på förrut. Ni som fortfarande gillar att diskutera liknande bör ta en titt på dokumentären Korkad som visats på svt. Orginaltitel: Stupidity. Btw. Den finns i de flesta fildelningsnätverken om du är lagd åt det hållet.

Den beskriver det korkade beteendet som verkar motverka alla försök till utveckling.

14 juli 2008 15.16
Åsa sa...

"Bollywood" - 51 800 000 träffar på 0.10 sek.

19 juli 2008 21.37
jonny sa...

Det vore mer intressant att veta vad han kan om teknik i verkligheten. T ex om han är utbildad civ ing, eller programmerare eller liknande. Jag skulle ju kunna rabbla på en massa om hur sjukvården borde fungera, fastän jag aldrig varit på ett sjukhus förutom när jag föddes.

Stå och svammla (och fara med osanningar) finns det redan alltför många som gör.

Framåtanda och vilja finns redan. Det behövs ingen pellejöns som ska berätta att folk måste komma på ideer eller jobba hårt. Det förekommer redan nämligen. I Sverige t o m.

25 juli 2008 20.12
Anonym sa...

Många av Fredrik's kommentarer är klockrena och att så många kommentarer i denna blogg inte håller med får mig att tro att han har ännu mer rätt... Jag har bott utomlands i 10år och har sett utvecklingen i Sverige utifrån. Det står still här mer än det gör i "u-länder" och dessa länder är inte långt efter Sverige idag.

31 juli 2008 13.02
Erik Söderberg sa...

Att folk orkar lägga allt sitt fokus på vad som är fel istället för att höra det som är bra, är tragiskt. Ett slösande på energi och tid.
Fredrik Härén är en av orsakerna till mycket framgång som jag upplevt sen jag hörde han prata 2006. Både på det yrkesmässiga och personliga planet.
Siffrorna och exaktheten i hans påståenden finner jag irrelevanta. Det är hans resonemang, sätt att finna nya idéer och att se möjligheter istället för problem, som är det viktiga.

Får jag ge ett tips så är det; Lyssna till VAD människor har att säga, inte HUR de säger det.
Plocka russinen ur kakan och låt resten vara, det finns säkert något som föredrar en kaka utan russin också.

14 augusti 2008 18.13
Pernilla sa...

Det är beklagligt att flera personer verkar störa sig på en person som lyckas beröra och komma fram på det sätt som Fredrik gör. Det känns som om det finns en hel del jante här när man använder personangrepp istället för att se ett större sammanhang. Då har man ju själv luckor i sina resonemang. Eller hur?
Nej, våga hissa istället för att dissa! Världen blir mycket trevligare att leva i då.
Det betyder inte att man okritiskt ska köpa allt som andra säger. Men behandla andra människor med respekt, trots att du inte håller med dem i sak.

18 augusti 2008 10.18
Anonym sa...

Sturmark, Haren¨´, hur manga° finns i pajpen, man fragar°.

19 augusti 2008 16.17
Anders Utbult sa...

Okej, nu ska jag försöka få fram andemeningen i kritiken här. Kärnan i argumenten hos de som håller med är ganska ovidkommande, dock tycker jag det är roligt att han jämförde sig själv med Astrid Lindgren, och att folk ser det som lite skevt.

Men okej, jag är alltså en jantelagskramare som inte kan se förbi hans faktamissar, utan missar det väsentliga... Vad är då det? Svårt att få ut.. kanske är det att det "finna nya idéer och att se möjligheter istället för problem, som är det viktiga."

Frågan är kanske om majoriteten av kommentatorerna har missuppfattat min huvudpunkt - att ja, Fredrik Hären belyser problem som existerar - Sveriges roll i en konkurrerande värld - men gör det på ett så värdelöst sätt att det egentligen ytterligare pacificerar. Jag kommer inom kort skriva en artikel om hur Sverige egentligen lyckades med sina entrepenörframgångar under tidigt nittonhundratal, en beskrivning som ytterligare förklarar hur sådana som Hären inte tillför något - förhoppningsvis underlättar det vidare diskussion.

21 augusti 2008 00.47
Anonym sa...

Oj, en sådan storm i ett vattenglas! Varför ägna tid till att skälla på Härén? Killen är ju i högsta grad oförarglig. Han har en förmåga att lägga fram fakta på ett väldigt underhållande sätt och skaffar sig säkert många beundrare. Finns det verkligen anledning att använda så starka ord som "förakta"? Däremot, tänk så stor skada en person med hans "karisma" skulle kunna åstadkomma om denne hade andra åsikter och avsikter...

21 augusti 2008 23.03
Anonym sa...

Du fattade ingenting fortsätt bara med din Törnrosa sömn.

1 september 2008 16.53
Anonym sa...

Visserligen är han retoriskt raljerande. Och vid flera tillfällen undrar jag hur står del är på skämt, korrekt eller rent faktafel. Men skitsamma, jag tror och hoppas att han faktiskt får folk att tänka till vid tillfällen som de annars går på i vanliga spår. Om han lyckas med det - vilket ju är poängen och anledningen till hans populäritet (vilket ger klirr i kassan) - kan man då inte bara strunta i allt det man i övrigt ogillar? / Confucius

1 september 2008 17.34
Anders Utbult sa...

Jag har egentligen slutat kommentera den här posten, ville bara anmärka på det roliga i att den kinesiska filosof du använder som pseudonym just älskade "vanliga spår", och använde riter och "äkta" strukturer som grunden i sin filosofi.

10 september 2008 19.23
Jack sa...

Hörde härens sommarprat och det kändes väldigt tomt alltihopa. Lyssnaren får lära sig att man kan meditera med munkar för att hantera farliga ormar, lära sig att "the world is beautiful" och att empati är vikigt. Man ska ta vara på sina ideer (exemplifierat med success-story som ingen först trodde på) Skriv ner dina drömmar tycker han. Men var är kärnan iallt, substansen, vem är hären och vad har han åstadkommit? Han har någon slags förmåga att fånga folks intresse men utöver det vet jag inte riktigt..

Nån annan som hörde hans sommarprat?

17 september 2008 01.44
Anders Utbult sa...

Till Johan Wessel som mailade mig i ämnet: Du meddelade en icke giltig svarsadress. Vill du få svar få du skicka en ny.

8 december 2008 02.41
Typhoon sa...

Kommentarerna här ger en god bild av den fantastiska bredd och genomslagskraft jantelagen har hos oss svenskar.
Drömmar, poesi och metaforer, bara bort, bort, bort!
-Mentalt gällivarehäng är det enda som räknas.

9 februari 2009 17.05
Stefan sa...

Seriöst nu, alla ni som kritiserar Fredrik Hären. Hur kan ni ens ha stake till att börja kritisera något så oviktigt som siffrorna på google och hans överdrift om Yao Ming.
Det är klart att han överdriver en aning med siffrorna för att upplysa. Han säger bara att vi lever i en annan värld än den vi tror. Har man en ide så kan man dela med sig av den till millioner via internet. Han tog ett exempel "hats for dogs" eftersom det vare nått man verkligen trodde att INGEN på hela jorden var intresserad av. Gör det verkligen nån skillnad för er om man fåfr 500 000 "hats for dogs" träffar eller 2 millioner?

För det andra så har ni ingen aning om vem Yao Ming är,varken ni eller de där idiot ministrarna som lyssnade på honom. Yao är kinesernas guru, deras hjälte. Han kanske inte har 300 miljoner tittare (fredrik överdrev) MEN detta är fakta:
Han har ALDRIG blivit utröstad ur Allstar game pga att det är så många som tittar på honom, och dyrkar honom. Han har mer tittare än Kobe Bryant (För er okunniga: världens mest attraktiva och bästa spelare).
Så sluta ifrågasätta siffrorna, ta till er av vad hans budskap är:
Vi är ett litet folk (ca 9 Miljoner) en flugskit på jordens yta jämfört med kineserna och indierna och VI VET INGENTING OM DEM! Vi bara tror att vi kan allt (allt viktigt) och att kineserna bara kan en massa nånnsens. Vi är så bra, såå bra när vi åker till stränderna i uländerna och bara njuter av deras stränder och mat. Men vad som pågår i deras länder är den ingen som bryr sig om. För vi har juh den bästa informationen, högskolan, de bästa jobben bla bla bla.

Fakta:
Vi är 9 millioner duktiga i Sverige. De är 1 Miljard som är på väg att bli duktiga. När det händer så kommer man ångra att man inte läste kinesiska i skolan.

21 februari 2009 11.54
inkomstmöjligheter sa...

Jag tycker att Fredrik är en kille med nytänkande, och som han själv säger, det är det som företag idag söker. Min personliga åsikt är att det spelar ingen roll vilka kunskaper man har, eller inte har utan vad man GÖR med dom kunskaper man har. En utbildning skaffar man ju sig oftast för att få ett jobb, för att tjäna pengar. Kunskap och pengar har ingenting med varandra att göra i mina ögon. Pengar finns överallt, det handlar om att attrahera pengarna till sig. Antingen genom en produkt eller sig själv. Jag tycker det är synd att skolorna inte lär ut hur man skapar jobb istället för hur man blir anställd. Det finns ju inget värre än att jobba åt någon annan och göra deras plånbok fetare och fetare. Skolorna borde utbilda fler entreprenörer, en entreprenör är en person med just nytänk som Fredrik så bra framhäver. Mvh en fri person.

5 mars 2009 01.27
Peter sa...

Det känns som att du helt missat Fredriks poäng. Du får lyssna om helt enkelt :)
Apropå inget...
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE257&q=Hat+for+dogs&btnG=S%C3%B6k&meta=

16 april 2009 22.39
nohlert sa...

1) Först väcker man folket.
2) Få igång idéprocessen.
3) Samla idéerna.
4) Diskutera dessa i lämpliga fora.
5) Skriv ner något av eftermälet.
6) Sov på saken.
7) Ta upp idéerna i nytt fora.
8) Hitta en bra affärsutvecklare.
9) Räkna, analysera, räkna och ...
10)Gör en affärsplan.
Härén hjälper till med 1) och 2)
Börja sen "bita ihop"...(2-3% av befolkningen har utpräglat denna talang). Andelen behöver ökas till 5%? Om detta lyckas så lyfter Sverige.

7 juni 2009 15.37
Morgan sa...

Här var en till som såg det live.

28 juli 2009 18.17
Patrik sa...

Har precis läst hans pocketbok. "Bli en vinnare i den globala världen." Jag håller med dig. I hans bok är det sida upp och sida ner fyllt med tjatiga anekdoter varför det är så mycket bättre i kina och indien. Allt är bättre overthere och bara Fredrik fattar det. Köp den inte. Åk till Peking och bli chockade över hur dåligt det fortfarande är där istället.

20 november 2009 07.56
PeterHolst sa...

Fredrik Hären är en charlatan. Han har skapat sin egen religion där han själv är gud. På sina egna frågor vet han alla svar. Men på andras kan han inte svara lika självklart, för han har ingen aning. Hur kreativ kan han själv vara med en tegelsten? Eller för den delen en korkskruv. - Fredrik! Berätta hur man är kreativ med en korkskruv! Och om du tar exempel som någon annan har kommit på är du INTE kreativ!!!
Så som han själv jobbar...

10 januari 2010 04.51